Kolejowe zakłady naprawcze

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt biosfera wagon siedzenia drewno wnętrze wagonu

Kolejowe zakłady naprawcze przeżywały swój rozkwit w czasie, gdy Hitler podbijał kontynent, a o Holocauście nikt głośno nie mówił. W tym smutnym momencie historii XX wieku warsztaty remontowe były największym i najnowocześniejszym  tego typu obiektem w Europie.

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt wagon tory szyny

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt wagon niebieski blue

Kolejowe zakłady naprawcze – uruchomienie i początki zakładu.

Budowę rozpoczęto u schyłku XIX wieku. Na zespół budynków składały się miedzy innymi: reprezentacyjny budynek biurowy, hala napraw wagonów, odlewnia, tokarnia i kuźnie. Kompleks jest swoistą wizytówką tamtych czasów – wymurowany z czerwonej cegły z licznymi szklanymi powierzchniami, cały  wzmocniony stalową konstrukcją.

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt tablica poprawa jakości pracy naszym obowiązkiem drzewa roślinność plant

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt wagon odpadająca farba kolory

Początkowo rozświetlały go lampy gazowe. Dopiero przed I Wojną Światową zakład przeszedł modernizację i rozbudowę. Oświetlenie wymieniono na elektryczne. W tym samym czasie zamontowano system ogrzewania parowego, który zastąpił „kozy” opalane węglem.

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt piecyk koza garnek gotowanie

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt hak haczyk hook maszyny open space zakład naprawy

W wyniku zawirowań politycznych po I WW warsztaty zaczęły podupadać. Wymusiło to na właścicielach zmianę i rozbudowę profilu działalności.

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt dokumenty liść maszyny

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt pkp pociąg wagon

Kolejowe zakłady naprawcze – II Wojna Światowa

Kolejna Wojna światowa to ogromy rozwój warsztatów naprawczych. Działania wojenne zawsze wywołują potężny boom w hutnictwie i górnictwie, a co za tym idzie – dużo większą niż zwykle eksploatację taboru kolejowego. Nadmierne zużycie lokomotyw i wagonów wymusiło kolejną rozbudowę zakładów i wzrost zatrudnienia.

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt witraż szyny tory hala maszyny

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt wagon

Kolejowe zakłady naprawcze – PRL

W 1945 roku, tuż po przejściu frontu postawiono na odbudowę zakładu i usunięcie zniszczeń wojennych. Dodatkowym obciążeniem było uzupełnienie parku maszyn. Nowoczesne wyposażenie warsztatów zostało zagrabione przez Armię Czerwoną i wywiezione do ZSRR.

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt maszyny farba hala przestrzeń

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt warsztat pracy stanowisko pracy drzewa odpadająca farba

W latach tzw. „małej stabilizacji” warsztaty zaczęły tracić blask. Państwo przestało inwestować w kolej o rozstawie osi wynoszącym 30 cali pruskich, czyli 785 mm. Dodatkowo wycofywano z użycia parowozy, które były głównym gwarantem utrzymania warsztatów, na rzecz lokomotyw spalinowych. Kolejne dekady to już tylko obumieranie potężnych niegdyś zakładów. Mimo ogromnych możliwości i pokaźnego wyposażenia władze nie zdecydowały się rozszerzenie lub zmianę profilu działalności, jak to miało miejsce przed II Wojną Światową.

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt przyciski maszyny sprzęt przełączniki

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt szuflady stanowisko pracy warsztat pracy zakład naprawczy

Kolejowe zakłady naprawcze – XXI wiek

Na początku nowego tysiąclecia zakłady postawiono w stan likwidacji. Odbyła się ona w sposób brutalny – większość historycznego wyposażenia trafiła bezpośrednio na złom. To co mieliśmy okazje zobaczyć  podczas naszej wizyty, to tylko promil majątku jakim dysponowały zakłady jeszcze kilkanaście lat temu.

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt kalosze gumiaki gumofilce mech biosfera filcgumy biosphere

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt kask mech biosfera

 

Kolejowe zakłady naprawcze – URBEX PAŹDZIERNIK 2017

Text: Pavko

Foto: Atlantis, J., EJKSZ, Pavko

Kolejowe zakłady naprawcze – URBEX GALERIA:

Dodaj komentarz

avatar