Skip to content
Menu
musturbex.pl – URBEX – Urban Exploration
  • URBEX – wszystkie miejsca
  • Kontakt
  • flickr
  • instagram
  • facebook
musturbex.pl – URBEX – Urban Exploration
Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt biosfera wagon siedzenia drewno wnętrze wagonu

Kolejowe zakłady naprawcze

Napisano dnia 6 listopada 201721 marca 2021

Kolejowe zakłady naprawcze przeżywały swój rozkwit w czasie, gdy Hitler podbijał kontynent, a o Holocauście nikt głośno nie mówił. W tym smutnym momencie historii XX wieku warsztaty remontowe były największym i najnowocześniejszym tego typu obiektem w Europie.

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt wagon tory szyny

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt wagon niebieski blue

Kolejowe zakłady naprawcze – uruchomienie i początki zakładu.

Budowę rozpoczęto u schyłku XIX wieku. Na zespół budynków składały się miedzy innymi: reprezentacyjny budynek biurowy, hala napraw wagonów, odlewnia, tokarnia i kuźnie. Kompleks jest swoistą wizytówką tamtych czasów – wymurowany z czerwonej cegły z licznymi szklanymi powierzchniami, cały  wzmocniony stalową konstrukcją.

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt tablica poprawa jakości pracy naszym obowiązkiem drzewa roślinność plant

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt wagon odpadająca farba kolory

Początkowo rozświetlały go lampy gazowe. Dopiero przed I Wojną Światową zakład przeszedł modernizację i rozbudowę. Oświetlenie wymieniono na elektryczne. W tym samym czasie zamontowano system ogrzewania parowego, który zastąpił „kozy” opalane węglem.

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt piecyk koza garnek gotowanie

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt hak haczyk hook maszyny open space zakład naprawy

W wyniku zawirowań politycznych po I WW warsztaty zaczęły podupadać. Wymusiło to na właścicielach zmianę i rozbudowę profilu działalności.

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt dokumenty liść maszyny

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt pkp pociąg wagon

Kolejowe zakłady naprawcze – II Wojna Światowa

Kolejna Wojna światowa to ogromy rozwój warsztatów naprawczych. Działania wojenne zawsze wywołują potężny boom w hutnictwie i górnictwie, a co za tym idzie – dużo większą niż zwykle eksploatację taboru kolejowego. Nadmierne zużycie lokomotyw i wagonów wymusiło kolejną rozbudowę zakładów i wzrost zatrudnienia.

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt witraż szyny tory hala maszyny

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt wagon

Kolejowe zakłady naprawcze – PRL

W 1945 roku, tuż po przejściu frontu postawiono na odbudowę zakładu i usunięcie zniszczeń wojennych. Dodatkowym obciążeniem było uzupełnienie parku maszyn. Nowoczesne wyposażenie warsztatów zostało zagrabione przez Armię Czerwoną i wywiezione do ZSRR.

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt maszyny farba hala przestrzeń

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt warsztat pracy stanowisko pracy drzewa odpadająca farba

W latach tzw. „małej stabilizacji” warsztaty zaczęły tracić blask. Państwo przestało inwestować w kolej o rozstawie osi wynoszącym 30 cali pruskich, czyli 785 mm. Dodatkowo wycofywano z użycia parowozy, które były głównym gwarantem utrzymania warsztatów, na rzecz lokomotyw spalinowych. Kolejne dekady to już tylko obumieranie potężnych niegdyś zakładów. Mimo ogromnych możliwości i pokaźnego wyposażenia władze nie zdecydowały się rozszerzenie lub zmianę profilu działalności, jak to miało miejsce przed II Wojną Światową.

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt przyciski maszyny sprzęt przełączniki

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt szuflady stanowisko pracy warsztat pracy zakład naprawczy

Kolejowe zakłady naprawcze – XXI wiek

Na początku nowego tysiąclecia zakłady postawiono w stan likwidacji. Odbyła się ona w sposób brutalny – większość historycznego wyposażenia trafiła bezpośrednio na złom. To co mieliśmy okazje zobaczyć  podczas naszej wizyty, to tylko promil majątku jakim dysponowały zakłady jeszcze kilkanaście lat temu.

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt kalosze gumiaki gumofilce mech biosfera filcgumy biosphere

Kolejowe zakłady naprawcze urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový abandoned place Eisenbahn Werkstatt kask mech biosfera

 

Kolejowe zakłady naprawcze – URBEX PAŹDZIERNIK 2017

Text: Pavko

Foto: Atlantis, J., EJKSZ, Pavko

Kolejowe zakłady naprawcze – URBEX GALERIA:

Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_67Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_67
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_75Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_75
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_64Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_64
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_63Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_63
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_74Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_74
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_73Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_73
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_72Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_72
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_71Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_71
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_70Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_70
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_69Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_69
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_68Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_68
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_66Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_66
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_65Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_65
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_62Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_62
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_61Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_61
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_60Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_60
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_59Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_59
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_58Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_58
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_57Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_57
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_56Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_56
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_55Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_55
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_54Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_54
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_53Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_53
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_52Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_52
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_51Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_51
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_50Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_50
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_49Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_49
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_48Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_48
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_47Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_47
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_46Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_46
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_45Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_45
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_44Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_44
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_43Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_43
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_42Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_42
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_41Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_41
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_40Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_40
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_39Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_39
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_38Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_38
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_37Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_37
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_36Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_36
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_35Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_35
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_34Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_34
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_33Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_33
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_32Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_32
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_31Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_31
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_30Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_30
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_29Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_29
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_28Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_28
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_27Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_27
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_26Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_26
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_25Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_25
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_24Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_24
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_23Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_23
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_22Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_22
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_21Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_21
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_20Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_20
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_19Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_19
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_18Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_18
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_17Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_17
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_16Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_16
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_15Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_15
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_14Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_14
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_13Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_13
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_12Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_12
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_11Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_11
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_10Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_10
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_09Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_09
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_08Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_08
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_07Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_07
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_06Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_06
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_05Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_05
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_04Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_04
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_03Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_03
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_02Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_02
Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_01Kolejowe_Zakłady_Naprawcze_URBEX_Musturbex_01

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Dołącz do nas na facebook'u!

Powrót na stronę główną

Kategorie

  • Chorwacja (6)
  • Dwory, wille… (23)
  • Gospodarstwa (9)
  • Howa Huta (1)
  • Industrial (31)
  • Kolejowe (6)
  • Kultura i sztuka (9)
  • Media (2)
  • Medyczne (17)
  • Militarne (10)
  • Motoryzacja (1)
  • Oświata (8)
  • Penitencjarne (2)
  • Sakralne (6)
  • Wypoczynek (25)

Najnowsze komentarze

  • Warszawiak - Ośrodek kolonijny łódzkiej filmówki
  • Krzywy - Ośrodek kolonijny łódzkiej filmówki
  • Krzywy - Ośrodek kolonijny łódzkiej filmówki
  • Atlantis - Malowniczy dwór – pałac na Dolnym Ślasku
  • Gabriele Wulf-Gabriel - Malowniczy dwór – pałac na Dolnym Ślasku

Ostatnie wpisy

  • Bawarska Fabryka Porcelany
  • Rittergut V
  • Hotel Haludovo
  • Pavlov Haus
  • Goli Otok
  • Green Hotel
  • Petrova Gora
  • Sowi młyn
  • Hotel Schimmel&Moos
  • Sanatorium Tuberculosis

Archiwa

©2023 musturbex.pl – URBEX – Urban Exploration

Powrót na stronę główną ⇑



Wszystkie teksty, zdjęcia, grafiki i inne dane znajdujące się w serwisie https://www.musturbex.pl (zwanym dalej "Serwis") autorstwa grupy musturbex. (zwanego dalej "Autor") chronione są prawami autorskimi, i ewentualnie, innymi prawami pokrewnymi. Autor posiada wszelkie prawa do zawartości plików Serwisu, włącznie z prawem do ich kopiowania - w tym zdjęć, grafik, tekstów, oprogramowania, dokumentacji i wszelkich innych danych autorstwa Autora nazywanych dalej "Materiałami".
Użycie skopiowanych lub pobranych Materiałów w celach komercyjnych lub użycie ich w wydawnictwach komercyjnych bez pisemnej zgody Autora jest zabronione.
Na stronach Serwisu mogą występować zarejestrowane lub / i niezarejestrowane znaki towarowe, nazwy, loga firm (nazywane dalej zbiorczo jako "Znaki Towarowe") Serwisu, innych firm lub organizacji. Użycie Znaków Towarowych bez zgody właścicieli jest zakazane.



Copyright © 2016 - 2021 musturbex.pl All rights reserved.