Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego – ZNTK

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hala przestrzeń zakład kolej tabor kolejowy wagony abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

ZNTK mieliśmy na celowniku od kilku lat. Pierwsze informacje i zdjęcia, na które trafiliśmy wprawiały w osłupienie. Ogromny teren, masa budynków – miasto w mieście. Piękna biblioteka z półkami uginającymi się od książek, laboratorium z całym wyposażeniem, które wyglądało jakby przed chwilą opuściła je ostatnia zmiana pracowników… Nie przypuszczaliśmy, że zakład, który nie został formalnie zlikwidowany i jest pilnowany zostanie tak drastycznie zdewastowany.

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale hala opuszczony zakład tabor kolejowy abandoned Rolling Stock Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy schody klatka schodowa hala budynek przedsiębiorstwo abandoned Rolling Stock Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy drzwi klatka schodowa hala tabor kolejowy wagony abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

Historia ZNTK sięga połowy XIX w. W 1860 roku Hipolit Cegielski rozpoczął produkcję lokomobil (upraszczając -mobilny silnik parowy, konstrukcyjnie zbliżony do parowozu, ale nie posiadający własnego napędu, stosowany np. do napędzania maszyn rolniczych, pomp, taśmociągów). Ciekawostką jest, że z imperium Cegielskiego wywodzi się m.in. znane wszystkim przedsiębiorstwo ZELMER Rzeszów. W bliskim sąsiedztwie firmy Cegielskiego powstało kilka niezależnych zakładów naprawczych taboru kolejowego. Warsztaty te przylegały do terenów nowopowstałego Centralnego Dworca Kolejowego (1879 rok) i stały się jego zapleczem. Pod koniec XIX w. połączono je w jedną jednostkę – Królewskie Pruskie Kolejowe Warsztaty Główne (Königlich-Preußische Eisenbahn-Hauptwerkstätte).

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hala zakład przedsiębiorstwo tabor kolejowy abandoned Rolling Stock Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hala przestrzeń przedsiębiorstwo abandoned Rolling Stock Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

Do wybuchu I Wojny Światowej zakład był intensywnie modernizowany i rozbudowywany. Wymieniano wyposażenie techniczne oraz wybudowano m.in.: nowe hale napraw lokomotyw parowych i wagonów, kuźnię miedzi, warsztat blacharski, warsztat szkolenia uczniów. Po I Wojnie Światowej zakład został wcielony do PKP i przemianowany na „PKP – Warsztaty Główne Parowozowo-Wagonowe”. Zajmował on wtedy 200 000 m² z czego ¼ zajmowały budynki. W czasie dwudziestolecia międzywojennego kontynuowano rozbudowę – wybudowano nowe hale o powierzchni ponad 20 000 m². W czasie II wojny światowej zakład funkcjonował pod nazwą Reichsbahn-Ausbesserungswerk i kontynuował działalność przedwojenną. W 1944 został zbombardowany przez aliantów – zniszczeniu uległo 40%. Dzieło zniszczenia zostało dokonane przez hitlerowców podczas odwrotu wojsk, skradziono wtedy większość urządzeń i maszyn.

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy wagon wagony hala Rolling Stock Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy laboratorium pracownia chemia substancje chemiczne hala budynek Rolling Stock Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

12 lutego 1945 roku warsztaty wznowiły pracę pod przedwojenną nazwą, rozpoczynając remont i odbudowę taboru PKP. Rok 1952 to ważna data dla firmy, poza naprawami i remontami rozpoczęto produkcję wąskotorowych lokomotyw spalinowych, zmieniono też nazwę na Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego – ZNTK.

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale budynki widok z góry przedsiębiorstwo Rolling Stock Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

„Godności i chleba”

Przy okazji lat 50-tych warto wspomnieć Stanisława Matyję, pracownika Zakładów Metalowych im. Józefa Stalina (ZISPO). Zakłady im. Stalina były częścią HCP („konsorcjum” powstałe głównie ze znacjonalizowanych dóbr Cegielskiego, w jego skład wchodziło również ZNTK). Matyja jest nieformalnie uznawany za przywódcę pierwszego strajku generalnego robotników w PRL – czerwca 1956. Demonstracje uliczne zamieniły się w bitwę z milicją i Ludowym Wojskiem Polskim. W wyniku starć zabitych zostało kilkadziesiąt osób, w tym trzech pracowników ZNTK.

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hala budynek Rolling Stock Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

Lata pięćdziesiąte XX w. to kolejne rozbudowy zakładu, w wyniku których zdolności naprawcze wzrosły pięciokrotnie w stosunku do mocy przerobowych sprzed II Wojny Światowej. W kolejnych latach rozpoczęto produkcję części zamiennych do lokomotyw radzieckich, rumuńskich i węgierskich.

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy opuszczone hale okna widok przestrzeń abandoned Rolling Stock Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

Wolna Polska

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego pracownia ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy laboratorium chemia substancje chemiczne abandoned laboratory abandoned Rolling Stock Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

W 1991 roku rozpoczęto produkcję szynobusów. ZNTK było jeszcze wtedy firmą państwową. Najbardziej rozpoznawalnym autobusem szynowym był „Regio Tramp”. Za inne projekty – SA 101, SA 102, SA 105 i SA 108 – ZNTK zdobywało nagrody i wyróżnienia. Rok 1995 to początek końca – przedsiębiorstwo państwowe zostało przekształcone w spółkę akcyjną Skarbu Państwa. XXI wiek to dla ZNTK afery gospodarcze i upadek. W 2004 roku nieudana kooperacja z firmą Kolmex, na której ZNTK straciło ponad 10 milionów złotych . Sprzedaż nieruchomości w Międzyzdrojach za 2,5 miliona złotych, która to po pięciu miesiącach i pięciu zmianach właściciela osiągnęła wartość 17,5 miliona złotych. Efektem tych działań były zaległości wobec Urzędu Skarbowego oraz opóźnienia w wypłatach pensji pracownikom.

 

W 2005 roku zakład przejmuje firma Sigma, nie poprawia to jednak kondycji ZNTK. Zadłużona firma nie może startować w przetargach. W 2009 roku w zakładach pracuje już tylko 400 pracowników ( w czasie II wojny światowej pracowało tam 4000 osób, w latach 80-tych XX w. prawie 4500). Lata 2010-2012 to fala strajków, skutkiem których załoga podpisała ugodę ze spółką i nie rozpoczęła procesów sądowych. Próbowano wyprowadzić największy majątek po ZNTK – 20 hektarów w centrum miasta tworząc „niezależną” spółkę ZNTK Nieruchomości, jednak sąd nakazał zlicytować tereny na poczet zaległości zakładu. Po kilku latach ogłoszono upadłość już pustego, rozgrabionego ZNTK. Pracownicy nie otrzymali zaległych pensji. Teren wystawiono na sprzedaż za 241,5 milionów złotych.

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy wagony hale naprawa wagonów Rolling Stock Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń beton abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex musturbex kolej transport kolejowy złomiarze szabrownicy Rolling Stock Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

ZNTK – URBEX SIERPIEŃ 2017 r.

ZNTK – URBEX GALERIA:

Dodaj komentarz

avatar