Skip to content
Menu
musturbex.pl – URBEX – Urban Exploration
  • URBEX – wszystkie miejsca
  • Kontakt
  • flickr
  • instagram
  • facebook
musturbex.pl – URBEX – Urban Exploration
Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hala przestrzeń zakład kolej tabor kolejowy wagony abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego – ZNTK

Napisano dnia 27 sierpnia 201721 marca 2021

ZNTK mieliśmy na celowniku od kilku lat. Pierwsze informacje i zdjęcia, na które trafiliśmy wprawiały w osłupienie. Ogromny teren, masa budynków – miasto w mieście. Piękna biblioteka z półkami uginającymi się od książek, laboratorium z całym wyposażeniem, które wyglądało jakby przed chwilą opuściła je ostatnia zmiana pracowników… Nie przypuszczaliśmy, że zakład, który nie został formalnie zlikwidowany i jest pilnowany zostanie tak drastycznie zdewastowany.

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale hala opuszczony zakład tabor kolejowy abandoned Rolling Stock Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy schody klatka schodowa hala budynek przedsiębiorstwo abandoned Rolling Stock Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy drzwi klatka schodowa hala tabor kolejowy wagony abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

Historia ZNTK sięga połowy XIX w. W 1860 roku Hipolit Cegielski rozpoczął produkcję lokomobil (upraszczając -mobilny silnik parowy, konstrukcyjnie zbliżony do parowozu, ale nie posiadający własnego napędu, stosowany np. do napędzania maszyn rolniczych, pomp, taśmociągów). Ciekawostką jest, że z imperium Cegielskiego wywodzi się m.in. znane wszystkim przedsiębiorstwo ZELMER Rzeszów. W bliskim sąsiedztwie firmy Cegielskiego powstało kilka niezależnych zakładów naprawczych taboru kolejowego. Warsztaty te przylegały do terenów nowopowstałego Centralnego Dworca Kolejowego (1879 rok) i stały się jego zapleczem. Pod koniec XIX w. połączono je w jedną jednostkę – Królewskie Pruskie Kolejowe Warsztaty Główne (Königlich-Preußische Eisenbahn-Hauptwerkstätte).

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hala zakład przedsiębiorstwo tabor kolejowy abandoned Rolling Stock Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hala przestrzeń przedsiębiorstwo abandoned Rolling Stock Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

Do wybuchu I Wojny Światowej zakład był intensywnie modernizowany i rozbudowywany. Wymieniano wyposażenie techniczne oraz wybudowano m.in.: nowe hale napraw lokomotyw parowych i wagonów, kuźnię miedzi, warsztat blacharski, warsztat szkolenia uczniów. Po I Wojnie Światowej zakład został wcielony do PKP i przemianowany na „PKP – Warsztaty Główne Parowozowo-Wagonowe”. Zajmował on wtedy 200 000 m² z czego ¼ zajmowały budynki. W czasie dwudziestolecia międzywojennego kontynuowano rozbudowę – wybudowano nowe hale o powierzchni ponad 20 000 m². W czasie II wojny światowej zakład funkcjonował pod nazwą Reichsbahn-Ausbesserungswerk i kontynuował działalność przedwojenną. W 1944 został zbombardowany przez aliantów – zniszczeniu uległo 40%. Dzieło zniszczenia zostało dokonane przez hitlerowców podczas odwrotu wojsk, skradziono wtedy większość urządzeń i maszyn.

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy wagon wagony hala Rolling Stock Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy laboratorium pracownia chemia substancje chemiczne hala budynek Rolling Stock Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

12 lutego 1945 roku warsztaty wznowiły pracę pod przedwojenną nazwą, rozpoczynając remont i odbudowę taboru PKP. Rok 1952 to ważna data dla firmy, poza naprawami i remontami rozpoczęto produkcję wąskotorowych lokomotyw spalinowych, zmieniono też nazwę na Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego – ZNTK.

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale budynki widok z góry przedsiębiorstwo Rolling Stock Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

„Godności i chleba”

Przy okazji lat 50-tych warto wspomnieć Stanisława Matyję, pracownika Zakładów Metalowych im. Józefa Stalina (ZISPO). Zakłady im. Stalina były częścią HCP („konsorcjum” powstałe głównie ze znacjonalizowanych dóbr Cegielskiego, w jego skład wchodziło również ZNTK). Matyja jest nieformalnie uznawany za przywódcę pierwszego strajku generalnego robotników w PRL – czerwca 1956. Demonstracje uliczne zamieniły się w bitwę z milicją i Ludowym Wojskiem Polskim. W wyniku starć zabitych zostało kilkadziesiąt osób, w tym trzech pracowników ZNTK.

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hala budynek Rolling Stock Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

Lata pięćdziesiąte XX w. to kolejne rozbudowy zakładu, w wyniku których zdolności naprawcze wzrosły pięciokrotnie w stosunku do mocy przerobowych sprzed II Wojny Światowej. W kolejnych latach rozpoczęto produkcję części zamiennych do lokomotyw radzieckich, rumuńskich i węgierskich.

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy opuszczone hale okna widok przestrzeń abandoned Rolling Stock Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

Wolna Polska

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego pracownia ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy laboratorium chemia substancje chemiczne abandoned laboratory abandoned Rolling Stock Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

W 1991 roku rozpoczęto produkcję szynobusów. ZNTK było jeszcze wtedy firmą państwową. Najbardziej rozpoznawalnym autobusem szynowym był „Regio Tramp”. Za inne projekty – SA 101, SA 102, SA 105 i SA 108 – ZNTK zdobywało nagrody i wyróżnienia. Rok 1995 to początek końca – przedsiębiorstwo państwowe zostało przekształcone w spółkę akcyjną Skarbu Państwa. XXI wiek to dla ZNTK afery gospodarcze i upadek. W 2004 roku nieudana kooperacja z firmą Kolmex, na której ZNTK straciło ponad 10 milionów złotych . Sprzedaż nieruchomości w Międzyzdrojach za 2,5 miliona złotych, która to po pięciu miesiącach i pięciu zmianach właściciela osiągnęła wartość 17,5 miliona złotych. Efektem tych działań były zaległości wobec Urzędu Skarbowego oraz opóźnienia w wypłatach pensji pracownikom.

 

W 2005 roku zakład przejmuje firma Sigma, nie poprawia to jednak kondycji ZNTK. Zadłużona firma nie może startować w przetargach. W 2009 roku w zakładach pracuje już tylko 400 pracowników ( w czasie II wojny światowej pracowało tam 4000 osób, w latach 80-tych XX w. prawie 4500). Lata 2010-2012 to fala strajków, skutkiem których załoga podpisała ugodę ze spółką i nie rozpoczęła procesów sądowych. Próbowano wyprowadzić największy majątek po ZNTK – 20 hektarów w centrum miasta tworząc „niezależną” spółkę ZNTK Nieruchomości, jednak sąd nakazał zlicytować tereny na poczet zaległości zakładu. Po kilku latach ogłoszono upadłość już pustego, rozgrabionego ZNTK. Pracownicy nie otrzymali zaległych pensji. Teren wystawiono na sprzedaż za 241,5 milionów złotych.

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy wagony hale naprawa wagonów Rolling Stock Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex industrial musturbex kolej transport kolejowy hale przestrzeń beton abandoned Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK urbex musturbex kolej transport kolejowy złomiarze szabrownicy Rolling Stock Repair Plant Opravy kolejových vozidel reparación de material rodante Reparaturstationen für Fahrzeuge industriell urbex průmyslový

 

ZNTK – URBEX SIERPIEŃ 2017 r.

ZNTK – URBEX GALERIA:

Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_02Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_02
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_03Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_03
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_04Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_04
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_05Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_05
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_06Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_06
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_07Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_07
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_08Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_08
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_09Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_09
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_10Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_10
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_11Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_11
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_12Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_12
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_13Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_13
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_14Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_14
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_15Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_15
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_16Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_16
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_17Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_17
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_18Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_18
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_19Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_19
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_20Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_20
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_21Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_21
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_22Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_22
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_23Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_23
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_24Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_24
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_25Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_25
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_26Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_26
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_27Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_27
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_28Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_28
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_29Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_29
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_30Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_30
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_31Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_31
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_32Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_32
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_33Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_33
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_34Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_34
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_35Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_35
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_36Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_36
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_37Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_37
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_38Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_38
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_39Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_39
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_40Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_40
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_41Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_41
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_42Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_42
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_43Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_43
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_44Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_44
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_45Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_45
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_46Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_46
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_47Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_47
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_48Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_48
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_49Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_49
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_50Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_50
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_51Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_51
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_52Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_52
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_53Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_53
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_54Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_54
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_55Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_55
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_56Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_56
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_57Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_57
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_58Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_58
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_59Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_59
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_60Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_60
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_61Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_61
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_62Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_62
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_63Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_63
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_64Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_64
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_65Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_65
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_66Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_66
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_67Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_67
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_68Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_68
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_69Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_69
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_70Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_70
Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_71Zakłady_naprawcze_taboru_kolejowego_ZNTK_URBEX_MustUrbex_71

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Dołącz do nas na facebook'u!

Powrót na stronę główną

Kategorie

  • Chorwacja (6)
  • Dwory, wille… (23)
  • Gospodarstwa (9)
  • Howa Huta (1)
  • Industrial (31)
  • Kolejowe (6)
  • Kultura i sztuka (9)
  • Media (2)
  • Medyczne (17)
  • Militarne (10)
  • Motoryzacja (1)
  • Oświata (8)
  • Penitencjarne (2)
  • Sakralne (6)
  • Wypoczynek (25)

Najnowsze komentarze

  • Warszawiak - Ośrodek kolonijny łódzkiej filmówki
  • Krzywy - Ośrodek kolonijny łódzkiej filmówki
  • Krzywy - Ośrodek kolonijny łódzkiej filmówki
  • Atlantis - Malowniczy dwór – pałac na Dolnym Ślasku
  • Gabriele Wulf-Gabriel - Malowniczy dwór – pałac na Dolnym Ślasku

Ostatnie wpisy

  • Bawarska Fabryka Porcelany
  • Rittergut V
  • Hotel Haludovo
  • Pavlov Haus
  • Goli Otok
  • Green Hotel
  • Petrova Gora
  • Sowi młyn
  • Hotel Schimmel&Moos
  • Sanatorium Tuberculosis

Archiwa

©2023 musturbex.pl – URBEX – Urban Exploration

Powrót na stronę główną ⇑



Wszystkie teksty, zdjęcia, grafiki i inne dane znajdujące się w serwisie https://www.musturbex.pl (zwanym dalej "Serwis") autorstwa grupy musturbex. (zwanego dalej "Autor") chronione są prawami autorskimi, i ewentualnie, innymi prawami pokrewnymi. Autor posiada wszelkie prawa do zawartości plików Serwisu, włącznie z prawem do ich kopiowania - w tym zdjęć, grafik, tekstów, oprogramowania, dokumentacji i wszelkich innych danych autorstwa Autora nazywanych dalej "Materiałami".
Użycie skopiowanych lub pobranych Materiałów w celach komercyjnych lub użycie ich w wydawnictwach komercyjnych bez pisemnej zgody Autora jest zabronione.
Na stronach Serwisu mogą występować zarejestrowane lub / i niezarejestrowane znaki towarowe, nazwy, loga firm (nazywane dalej zbiorczo jako "Znaki Towarowe") Serwisu, innych firm lub organizacji. Użycie Znaków Towarowych bez zgody właścicieli jest zakazane.



Copyright © 2016 - 2021 musturbex.pl All rights reserved.